Sunday, June 13, 2010

Khasiat buah anggur kepada kanak-kanak

Kajian yang telah dilakukan menunjukkan anggur membekalkan kandungan vitamin C yang tinggi. Tambahan lagi ianya dapat membaiki tahap antioksida dalam tubuh manusia. Justeru itu, apa saja yang mengandungi bahan antioksida berupaya untuk meneutralkan radikal bebas. Oleh itu, pengambilan anggur adalah digalakkan berikutan kandungan antioksidanya yang tinggi.

Menurut The George Mateljan Foundation, anggur memiliki nilai gizi yang sangat luar biasa. Tiap 100 gram anggur paling tidak 25 komponen gizi yang diperlukankan oleh tubuh.
Kajian yang telah dilakukan oleh Dr Prior menunjukkan bahawa proses metabolik untuk menghadam makanan tanpa antioksida, kecuali lemak, karbohidrat dan protein, mengakibatkan kemerosotan pada tahap kemampuan antioksida di dalam darah. Kemerosotan itu boleh dielakkan dengan mengambil buah-buahan mengandungi antioksida yang tinggi seperti buah anggurSelain menyegarkan,buah anggur juga kaya manfaat.

Nyatanya buah itu juga dapat menyembuhkan berbagai penyakit seperti tekanan darah tinggi, lemah jantung dan masalah kulit. Allah Taala telah menyebut mengenai buah Anggur di dalam Al-Quran sebanyak 6 kali. Semua perkara yang berkaitan dengan buah anggur di dalam Al-Quran melambangkan nikmat dan kurnia Allah kepada hambanya

INFO: Khasiat anggur
Kandungan vitamin C yang tinggi.
Khasiat lain termasuk vitamin A, B1, B2
Mempunyai kalori yang rendah.
Mengandungi 80 peratus air dan sumber yang bagus bagi kalium.
Mengandungi phytonutrien, bahan aktif dipercayai melindungi badan manusia daripada bahan dan penyakit jantung

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online