Tuesday, May 25, 2010

PROGRAM LINUS PERLU DIMULAKAN PADA PERINGKAT PRASEKOLAH


Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) ingin merujuk kepada SMS “BUNGAJAMBUL” dalam ruangan Rakan@bh akhbar Berita Harian bertarikh 07 Mei 2010.

KPM merujuk kepada SMS – Murid tahun Satu tidak boleh menguasi kemahiran asa membaca, menulis dan mengira, mengapa hanya guru Tahun Satu dipersalahkan? Mengapa guru tadika dan prasekolah lepas tangan? Program Literasi dan Numerasi (LINUS) patut dimulakan.

Program Literasi dan Numerasi (LINUS) bertujuan untuk mengenal pasti murid yang celik huruf dan celik nombor di Tahun 1. Program Linus dapat membantu guru merancang tindakan susulan agar semua murid boleh menjadi celik huruf dan celik nombor kelak. Kementerian Pelajaran tidak pernah menyalahkan guru Tahun 1 atau guru prasekolah atas kewujudan murid yang belum dapat membaca dan mengira. Program Linus direkabentuk untuk membantu guru dan murid.

Di bawah Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan, murid prasekolah diberi peluang untuk mengembangkan kemahiran asas dalam literasi dan numerasi sebagai persediaan untuk masuk ke Tahun 1. Murid akan belajar huruf, perkataan mudah, ayat tunggal yang mudah, pratulis, pranombor, nombor dan operasi matematik yang mudah. Antara kemahiran utama yang difokuskan adalah kemahiran mendengar, kemahiran bertutur dan kemahiran membilang.

Objektif utama adalah memberi early start serta membina keyakinan pada diri murid agar mereka suka belajar dan terbina konsep kendiri yang positif. Penguasaan literasi dan numerasi awal di peringkat prasekolah perlu dicapai secara informal dan bukan secara tertekan melalui ujian seperti dalam Linus.

Sumber: Berita Harian bertarikh 07 Mei 2010

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

blogger templates | Make Money Online